Николай Рьорих – мистик, художник, пътешественик, миротворец

27/09/2009

През Декември 1923г. започва Индийския период за семейство Рьорих , когато те най-накрая пристигат в Бомбай и почти веднага започват обиколка на културните центрове и исторически места в Индия, срещат се с учени, художници, писатели. До края на месец декември те вече са в Сиким по южните склонове на  Хималаите и става ясно от скоростта, с която достигат до планините, че Хималаите винаги са били тяхна главна цел.
Организират изследователска експедиция, която обхваща териториите на Китайски Туркестан, Алтай, Монголия и Тибет. Това било експедиция в неизследвани региони, където възнамеряват да проучват месните религиозни вярвания, езици, обичаи и култура на населението.

За тази първа своя  централно-азиатска експедиция Рьорих пише книгата си „Сърцето на Азия”-жив разказ за чудесата на земята и нейните хора. Още по-изразителни и ярки били неговите картини – около петстотин платна, създадени по време на неговите пътешествия. В сериите Канченджунга, Сикимския Проход, “Неговата Страна”, Великият Дух на Хималаите, както и Знамената на Изтока, можем да видим философски концепции и идеи, които раждат визуални образи насред великолепната природа на Северна Индия.

В картините на Рьорих от това време присъстват  религиозни образи и символи, сред които особено важни са образите на Господ Майтрея – будисткият Месия, на известният в Пураните Калки-Аватар, Ригден-Джапо в Монголия или Белият Бурхан в Алтай; всички те са описани в легенди, свързващи ги с„Владетеля на Шамбала , който ще се яви на земята, за окончателното унищожаване на злото, за обновяване на творението и възстановяване на чистотата. „(цитирано от „Теософски речник”, Блаватска).

Пътя на експедициите бил труден. Рьорих говори за преминаването на тридесет и пет планински прохода с височина от четиринадесет до двадесет и една хиляди фута. Но той се чувствал роден за такива предизвикателства, вярвайки, че строгостта на планините помага на човека да намери в себе си смелост и да развие силата на духа. И въпреки препятствията, вярата на Рьорих  в доброто начало на живота и духовността в човека се засилват. Създадената от него серия от дванадесет картини Знамената на Изтока” , изобразяващи религиозните учители на света, Мохамед, Исус, Мойсей, Конфуций, Буда и индийски и християнски светци и мъдреци, свидетелства за единството на религиозните стремежи и общите корени на човешката вяра.

В контраст с тази тема в живописта  на Рьорих звучи друга тема: образът на Жената и  предопределението й в бъдещето; и можем да предположим, че това, което пише  Елена Рьорих на свой приятел през 1937 г. отразява и гледната точка на Николай Константинович: “ … жената трябва да осъзнае, че в нея се съдържат всички сили, и си струва да отхвърли от себе си вековната хипноза на привидно законното си подчинено положение  и психическа малоценност и да се заеме с многостранното си образование, и тя в сътрудничество с мъжкото начало да създаде новият и по-добър свят … Космосът утвърждава величието на творческото женско начало. Жената е олицетворение на Природата, и не човек учи Природата, а Природата учи човека. Ето защо жените трябва да осъзнаят величието на своето начало и да се стремят към познание.“(Публикуван в писма на Елена Рьорих 1935-1939, Vol. II)

Николай Рьорих рисува много женски божества в такива картини като Предвождащата, Мадоната на Труда, и Майката на Света. Образа на Майката на Света съответства на Лакшми и Кали на Индия – едни от най- вдъхновяващите образи в творчеството на Рьорих, изпълнени с величествено дълбоки тонове на синьото и виолетовото. Не може да не се оцени ролята на Елена Рьорих в живота и творчеството на Николай Константинович. Техният съюз може да бъде описан като най-пълно и всестранно взаимно сътрудничеството продължаващо през целия им живот. Нейните философски възгледи, изразени в книгите за Живата Етика  се споделят от Николай Рьорих и стават негово вдъхновение и движеща сила в творчеството и в живота. Във времето преди четиридесетгодишния юбилей от съвместният им живот, той пише в дневника си: „Четиридесет години – не малък срок. На такова дълго пътуване, се срещат много бури и опасности. Заедно преодолявахме всички препятствия. И препятствията се превръщаха във възможности. Посвещавах книгите си: „На Елена, моята жена, приятел, спътник, вдъхновител! Всяко от тези понятия е изпитано в огъня на живота. И в Петербург, и в Скандинавските страни, и в Англия, и в Америка, и по цяла Азия ние се трудехме, учехме се, разширявахме нашето съзнание. Заедно сме създавали, и не без причина е казано, че творенията трябва да носят две имена – женско и мъжко. “ (Н.К.Рерих, “Из литературного наследия”, изд. “Изобразительное Искусство”, Москва, 1974, стр.239, статья “Сорок лет”)

В края на голямата им експедиция, през 1928 г. семейството се установява в Кулу на височина от 6500 фута в подножието на Хималаите, с прекрасна гледка към долината и околните планини. Това място се превръща в техен дом за дълги години. Тук те създават и седалището на Хималайски Научно-изследователски Институт “Урусвати”, чиято цел е изучаване и проучване на резултатите от експедицията, както и на бъдещи изследвания. Дейността на Института включва ботанически и етноложки, лингвистични изследвания, както и проучване на археологически находки. Под ръководството на своя баща, двамата сина Джордж и Светослав Рьорих създават сбирка от лековити билки, правят задълбочени проучвания по ботаника и древна медицина, както и проучвания по тибетска и китайска фармакопея.

През следващата година, по време на пътуването си обратно към Ню Йорк за откриването на новата сграда на Рьорих Музей, Николай Константинович повдига въпрос, който е държал близо до сърцето си в продължение на много години. Посочвайки Червеният кръст, като пример, той предлага договор за опазване на културното богатство по време на война и мир – проект, който безуспешно се опитва да насърчи още през 1914г. С помощта на юристи по международно право, той изготвя първоначалния проекто-договор, а също и предлага флаг – „Знаме на Мира” – което да отбелязва местата под защита на Пакта. По негово предложение флага трябва да изобразява три  кръга, обградени от окръжност в пурпурен цвят на бял фон. Съществуват много и различни интерпретации на този символ. Най-честите са, може би, тези на религията, изкуството и науката; аспекти на културата или на минало, настояще, бъдеще и постиженията на човечеството охранявани в кръга на Вечността. Този символ може да се види на печата  Тамерлан, в Тибет, на кавказки и скандинавски бижута, както и на византийски и римски артефакти. Символа украсява образа на Страсбургската Мадона. Може да се види в много от картините на Рьорих и най-вече Мадона Орифлама, изобразявана като носител и защитник на знамето. Този знак и мотото „Пакта Рьорих” – „Мир чрез Култура”, символизират визията на Рьорих за човечеството. Както той пише: „Нека бъдем единни – ще попитате как? Ще се съгласите с мен, че най-лесният начин е създаване на общ искрен език  на Красотата и Знанието.” В резултат на усилията на Николай Рьорих и неговите сътрудници, на 13 април 1935 г. Пакта Рьорих е подписан в Белият Дом – Вашингтон от народите на двете Америки – членове на Пан Американския Съюз. Този договор все още е в сила. И в наше време много хора, групи, сдружения  по целия свят продължават да разпространяват идеите на Пакта Рьорих, Знамето на Мира и заложените в тях принципи.

В картините на Рьорих за Хималаите, най-силно се откриват доказателства за възвишеността на духа и чувството за мисия, което го е водело по избрания път. В тези картини може да се почувства драматизма, съзнанието за неотложността на съобщението, което трябва да се предаде или получи, разбиране за необходимостта да се приветства пътника, да се изпълни мисията, да се измине пътя… Планините се извисяват като символ на духовните цели, които човечеството трябва да определи за себе си. Рьорих насочва хората към тяхното духовно предназначение и отговорност – да се подготвят за Новата Ера, в която Ригден-Джапо  ще събере армията си и под знамето на Светлината ще срази тъмнината. Войнът Рьорих  вече е бил въоръжен и готов за битка; неговата цел е била да събере армия от воини, на чийто доспехи е изписано  „култура“.

Непрестанният стремеж и  търсене на финес и красота е свещен за Рьорих. Той вярва, че макар и да загиват земни храмове и артефакти, мисълта, която ги е сътворила не умира, а е част от вечния поток на съзнанието и стремежите на човека.

И накрая, той смята, че мирът на Земята е необходим за оцеляването на планетата и за непрекъснатия процес на духовно развитие, и той призовава хората да се помогне за постигането на този мир, като се намери общ език  в съзнание от Красота и Знания.

Nicholas Roerich Museum
Агни Йога

3 Отговора to “Николай Рьорих – мистик, художник, пътешественик, миротворец”

  1. Д-р Бельов Says:

    Не бива да сме обаче и безкритични.Когато нещата са добре направени и хубави -те се приемат с лекота и от неспециалистите.Друг път е необходимо да се поработи повече и върху детайлите-за да бъдат нещата в хармония с природата и обществото!

  2. Д-р Бельов Says:

    Творчеството на Николай Рьорих е многостранно и универсално.Всички хора биха го разбрали без да са го виждали-това е езика на творчеството и красотата.Не са ни нужни войни и противопоставяне-нужно ни е съзидание и усъвършенстване.Това със сигурност ще спаси света от невежеството и упадъка!

  3. Д-р Бельов Says:

    Имахме добра инициатива от 70-те години на миналия век за ,,Единство,творчество,красота,,-не е необходимо да я политизираме,а само да я продължим.Людмила Живкова беше започнала нещо много добро за България.Аз вярвам, че има много българи ,които да продължат,а даже да издигнат много по-високо тази инициатива!
    Това е напълно възможно, че даже и задължително пред българите!


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: